SEO teksten voor Google-vindbaarheid
Geef je yogales in Amsterdam en let je even niet op, dan is je website zo vindbaar als een naald in een hooiberg. Nederland is weliswaar een klein landje, maar we zijn met velen - en evenzo vele ondernemers. Je doet nooit alleen zaken en de concurrentie is gemeen. Het valt het dus niet mee om een plek bovenin Google te veroveren.
Bovenaan in Google, hoe?
Hoog scoren in het zoekresultaat van Google is wat je wilt. Daar zit immer de grootste bups surfers, de grootste kluit webshoppers. Adverteren maakt je snel vindbaar in Google. Maar niet elke ondernemer beschikt over de middelen voor een dure Adwordscampagne. SEO is dus je alternatief, maar wel een ongelooflijk waardevol alternatief. Met SEO (Search Engine Optimization) kom je op eigen kracht en dus op een geloofwaardige manier in beeld bij je doelgroep. Een kans die geen ondernemer zal laten liggen.
SEO voor content, techniek en populariteit
Talloze factoren in een website liggen ten grondslag aan de manier waarom Google een website indexeert en waardeert, en niet op alle factoren hebben we direct invloed. Maar er zijn drie belangrijke elementen in een website die geoptimaliseerd kunnen worden voor een goed resultaat: content, techniek en populariteit.
Zoekmachine-optimalisatie van je technische website
Eerst even over techniek. Techniek gaat over elementen als snelheid, interface, gebruiksgemak, html-indeling, sitemap enzovoorts. Hoe handig is je website, hoe (netjes) is hij gebouwd en hoe logisch is de indeling? Kan Google je website moeiteloos en correct lezen en begrijpen? Sommige websites zijn slordig gebouwd of gebruiken lastig indexbeerbare elementen waar Google niet goed mee kan omspringen. Optimalisatie van de techniek van je website is een eerste voorwaarde voor een goed resultaat in Google.
Zoekmachine-optimalisatie van je populariteit
Populariteit vertelt iets over de prestaties en waardering van je website 'out there'. Hoe vaak, en vooral: op welke waardevolle manieren wordt er naar jouw website gelinkt of over jouw product of website gesproken? Voorheen kwam je een heel eind met zoveel mogelijk links uitzetten, maar ook op dit gebied is Google inmiddels wijzer geworden: vermeldingen en beoordelingen in social media en reviewsites zijn veel waardevoller geworden dan 1000 links naar jouw website. Populariteit wordt een steeds belangrijker ijkpunt voor Google. Je moet dus actief en actueel met je website omspringen voor een betere ranking binnen Google.
Zoekmachine-optimalisatie voor content
Tenslotte is er de content ofwel inhoud van je website: tekst en beeld. En daar zijn we hier voor. Is jouw website helder in wat hij te bieden heeft? Is er voldoende kwalitatieve inhoud aanwezig die jouw autoriteit bevestigt? Juist daar valt genoeg te manipuleren voor de copywriter.
Zoekmachine-optimalisatie door tekstschrijvers
Elke website is gevuld met tekst en beeld. In beide elementen gaat de tekstschrijver zichtbaar en onzichtbaar aan de slag met SEO. Goede SEO-copy is een zorgvuldig in elkaar gedraaid gerecht van dynamische teksten, tekstelementen en afbeeldingen, geoptimaliseerd met slim zoekwoordgebruik, synoniemen en semantiek.
Zoekwoorden
Zoekwoorden zijn altijd de basis van SEO geweest. Een zoekwoord is de zoekopdracht die iemand in Google intypt. Google gebruikt dit zoekwoord als variabele in zijn complexe algoritmes om te bepalen welke websites bij deze zoekopdracht getoond moeten worden. Inmiddels zoekt Google in websites verder dan alleen het zoekwoord. Google wordt steeds slimmer en hecht steeds meer waarde aan semantiek en context.
Kwalitatieve content
Vroeger kwam je een heel eind door een website vol te stouwen met zoekwoorden en synoniemen. Maar daar prikt Google inmiddels doorheen. Google begrijpt steeds beter vanuit semantische begrippen en de context waar een website over gaat - en of deze dus goed past bij een bepaalde zoekopdracht. Kwalitatieve content wordt daarom steeds belangrijker. Elke pagina moet gevuld zijn met heldere en logische teksten en afbeeldingen die vanuit verschillende perspectieven illustreren waar deze website over gaat, wat er verkocht wordt. Daarbij verliest de tekstschrijver nooit de toon en het doel van de website uit het oog. Want SEO is belangrijk, maar het mag nimmer ten koste gaan van het gebruiksgemak voor de bezoeker. Want dat gaat weer ten koste van het succes van je website.